Windkracht5 -Duurzame Organisaties

Organisaties helpen bij het ontwikkelen en implementeren van energie gerelateerde innovaties. Dat is wat het (toen nog) vijf-koppige team van Windkracht 5 wilde gaan doen. Alleen was op dat moment de naam en identiteit nog ver weg. Tijd om bij Pan aan de slag te gaan om vanaf scratch met een nieuw merk zijn fundamenten te geven met een goeie merkidentiteit en naam.  


Thema: Duurzame organisaties

Windkracht 5 draagt bij aan de versnelling van de (energie)transitie door projecten te realiseren die een duurzame impact hebben binnen organisaties. Zij kennen verschillende organisaties (binnen en buiten de energiesector) en verbinden deze met elkaar. Bovendien geloven zij er sterk in dat als er goed samengewerkt wordt tussen mensen in organisaties dat er veel mogelijk is. Met een combinatie van bestuurlijke ervaring, technische kennis en operationele slagkracht brengen zij beweging in organisaties. Op deze manier dragen ze bij aan een betere wereld.

 

Op weg naar een nieuwe naam en merkidentiteit 

Alles begon met een sessie om de merkidentiteit naar boven te krijgen. De kern van het merk duidelijk verwoord en geduid. Een sterke merkidentiteit waarmee ze zich intern en extern kunnen identificeren en willen verbinden. Zodat je daar vervolgens in alles wat je doet, doelgericht aan kunt bouwen.

Wie zijn jullie?

“We zijn het bureau die duurzame(re) organisatie kan neerzetten door talenten uit alle lagen van een organisatie samen te brengen en slimme verbindingen te leggen met andere sectoren waar ook geïnnoveerd wordt op gebied van energie innovaties”.

Wat drijft jullie?

“Bijdragen aan de versnelling van de energietransitie. Als wij organisaties hierin kunnen helpen, dan zijn we zelf ook goed bezig”.

Wat betekenen jullie hierin voor anderen?

“Omdat wij organisaties de ruimte geven voor groene innovaties te ontwikkelen en inzetten, kunnen zij bijdragen aan de versnelling van de energietransitie. Zo veroorzaken we samen ‘onherstelbare vooruitgang’ aan de hand van zelfsturende teams die constant willen bewegen op gebied van energie innovaties”.

Voorbeeld van het merkhuis van Windkracht 5

Het merkhuis als merk-dna

Een merkhuis. Wat is het en wat doet het?
Voor elk nieuw te ontwikkelen identiteit en huisstijl maakt Pan een merkhuis. In het merkhuis komen alle onderdelen van je merk-dna samen van Windkracht 5: de merkbelofte, het merkideaal, de merkwaarden, de ambitie en het fundament van je bedrijf. Samen vormen ze Het Merkhuis.

Het is een visuele samenvatting van je merk opgedeeld in niveau’s, omdat niet alle vijf de waarden van je merk voor hetzelfde staan of dezelfde functie hebben bij de ontwikkeling van de visuele identiteit. Het merkhuis gebruikt Pan om alle te ontwikkelen onderdelen per waarden te koppel. Zo weet je bijvoorbeeld met welke waarde de naam ontwikkeld moet worden. Hier heeft pan een identiteitsmatrix voor. Dit is een theoretisch-model die alle onderdelen van een huisstijl (logo, beeld, tone-of-voice, kleur etc) koppelt aan merkwaarden. Op basis hiervan ontwikkelen we de merkidentiteit (lees: karakter van het bedrijf) als een onderbouwde vertaling voor de visuele identiteit (lees: de jas van het bedrijf). 

Te beginnen bij de fundering onderin het huis. Dit zijn de twee waarden waar je vanzelfsprekend over moet beschikken, anders kun je je vak niet uitvoeren. Vervolgens het ‘dak’ wat staat voor de ambitie. Waar wil je je naar toe bewegen? Bij Windkracht 5 is dit ‘verandering op gang brengen’ door middel van te prikkelen. De nok van het huis zijn je unieke waarde. Dit is je kracht, hier ben je ontzettend goed. In het hart van het huis ‘de belofte’ en waarom je merk bestaat is de droom die verbeeld wordt in de wolk.

De droom van Windkracht 5: Een toekomst waar het normaal is dat organisaties constant ‘groen innoveren’ om bij te dragen aan een duurzame maatschappij.

Mocht je meer willen weten over mijn aanpak en hoe ik het merkhuis koppel aan een identiteitsmatrix dan maak ik graag kennis en ga er graag dieper op in.

Thema-animaties ‘Transitie in beweging’

Naast positionering, logo en website ontwikkelde Pan vier thema-animaties die staan voor:
Talent & Ontwikkeling, Strategie & Duurzaamheid, Visie & Innovatie en Strategie & Implementatie. Animaties werden gebruikt in presentaties, website en correspondentie om de content visueel op simpele manier te ondersteunen.

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.