Grond’g – Efficiënte aanleg nutsvoorzieningen


Thema: Duurzaam Ondernemen

Grond’g draagt maatschappelijk en duurzaam bij aan de aanleg van nutsvoorzieningen. Door samen met haar netwerkpartners ondergrondse infrastructurele werkzaamheden in Groningen, Overijssel en Drenthe te coördineren. Hiermee spelen ze in op de behoefte van duurzaam ondernemen bij de betrokken partijen. Samenwerking zorgt voor verlaging van kosten en minder overlast en schade, omdat wegen en straten minder vaak worden opengebroken: alle noodzakelijke kabels en leidingen gaan gelijktijdig de grond in. Aan de hand van gestructureerde processen, de klant alle dagelijkse voorzieningen en connectiviteit als vanzelfsprekend te laten ervaren. De maatschappij wil geen overlast bij aanleg en een goede werking van alle dagelijkse voorzieningen, zonder zorgen, veilig en altijd beschikbaar. Netbeheerders willen grip op de voortgang van hun projecten.

En hoe onzichtbaarder ze met z’n allen zijn voor de maatschappij, bepaalt hoe goed ze het werk hebben gedaan. En laat dat nou precies zijn waar Grond’g goed in is….

 

Grond’g is een nieuw merk wat voorheen NONed heette. Wij mochten naast deze nieuwe naam ook de positionering, brand story, visuele identiteit en de introductiecampagne ontwikkelen. Op dat moment zijn we samen met het team van Grond’g aan de slag met Customer Journey’s om nog beter de relatie tussen netwerkbeheerders, Grond’g en de consument in kaart te brengen.

Whats in a name? (Van NONed naar Grond’g)
Nou, een hoop. Want je naam zet de toon bij een eerste kennismaking. Maar wat doe je als merk als je naam niet bij je past? Als het net niet lekker klinkt, of helemaal niet? Nou, met Pan branding een nieuwe naam ontwikkelen natuurlijk! En dat op basis van een scherpe positionering.

NONed is hier een mooi voorbeeld van.
Je kent het vast wel; is de straat voor je huis net weer dicht bij aanleg van een kabel, gaat de week daarna de straat weer open voor het riool! Wat een gedoe, hadden ze dat nou niet even af kunnen stemmen? 
 

Om deze situaties te voorkomen zijn de nuts en netwerkbedrijven in verschillende regio’s verenigd in coördinatiecentra die grondwerkzaamheden structureren. En in het Noord Oosten van Nederland is dat ‘NONed’.
 

Positionering en naamgevingsessie
Na de positionering en een naamgevingsessie met het team van NONed ontwikkelde Pan een longlist van al snel 40 namen. Soms nuchter, grappig, menselijk, maar vooral praktisch. Het was een unanieme keuze van het team (van ca 8 NONetters): Grond’g, dat moest hem zijn! De vergadering daarna was ook gelijk ‘Grond’g overleg’. En iedereen die het proces achteraf zag, zei ‘daar is Grond’g over nagedacht’. Bevestiging van de juiste keuze dus!
En de naam zegt veel, het staat voor een doordachte en grondige regie op wat zich (over het algemeen) onder de grond afspeelt in Groningen, Overijssel en Drente. Dat de provincies in de naam zitten was mooi mee genomen, eerder toeval, want we zijn niet van de (vaak onbegrijpelijke) afko’s.

Logo ontwikkeling

Het logo (woordmerk + beeldmerk) wat we daarna vorm gaven, sluit mooi aan op de naam. De ‘O’ in het logo is gehalveerd (een zon die op komt achter de horizon) en het merkje is een combinatie tussen een ‘aan/uit’ schakelaar en een ‘smiley’. De pay-off ‘Sluit je aan’ heeft duidelijk twee doelen. Zo veel mogelijk partners aan laten haken bij de organisatie en de consument duidelijk maken dat het om hen draait.

Illustratiestijl als kleine verhaaltjes
De rijke illustratiestijl is gericht op de vier belangrijkste diensten (water, elektra, warmte en data). Een serie van pictogrammen die dienst, omgeving en gebruik aan elkaar koppelt. Een verbeelding van de regie op complexe processen, boven en onder de grond van Grond’g.

De fotografie zet juist de consument (de eindgebruiker) centraal, zonder ze herkenbaar in beeld te hebben. Ook daar gebeurt het ‘onder de grond’. Want de klant wil geen last hebben van al die werkzaamheden. Het moet gewoon werken als je wilt douchen, koken of lezen. En je straat moet niet keer op keer open liggen! Daar zorgt Grond’g voor. Het totaal zorgt voor een focus op de eindgebruiker, een heldere boodschap, frisse illustraties en een sterk merk als afsluiter.

Met praatjes maken we plaatjes. 
Meer weten of de ontwikkeling van dit merk? of hulp nodig bij jouw (te ontwikkelen) merk? Bel, mail, app me gerust!

Om je te helpen moeten we het karakter van je merk goed leren kennen. We vragen daarom graag ‘waarom?’ en voor wie? Niet om eigenwijs te zijn (zijn we overigens wel), maar om het juiste gezicht bij het karakter te voegen en je doelgroep te bereiken. Dat vragen we je niet alleen, maar we ontdekken het ook graag samen. 

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.