Log!ville Digital Experience Center (Vlaanderen) – Innovaties Transport & Logistiek

Vrachtwagens op waterstof, inventarisbeheer met drones, autonome mobiele magazijnrobots, smart city logistics, digitaal Product paspoort,… 2.500 vierkante meter aan innovatieve ideeën en oplossingen voor de organisatie van logistieke processen onder één dak. Allemaal te vinden in Log!Ville Digital Experience Center in Vlaanderen. Sommige nog heel erg in ontwikkeling en toekomstmuziek voor 2030-2040 of zelfs later, andere al meer ‘volwassen’ en inzetbaar in de nabije toekomst. Het doel? Mensen en bedrijven te stimuleren en overtuigen om nieuwe dingen te proberen en in te voeren om de doelstellingen die we op Europees niveau afgesproken hebben te behalen CO2 neutraal 2050.


Thema: Energietransitie

Log!Ville draagt bij aan de versnelling van de energietransitie door in het belevingscentrum andere bedrijven innovaties te laten ontdekken, door de kracht van digital storytelling, die de logistiek van de toekomst laat zien.  De nieuwste technologische ontwikkelingen voor de supply chain: Vrachtwagens op waterstof, inventarisbeheer met drones, autonome mobiele magazijnrobots, smart city logistics, digitaal Product paspoort. Allemaal innovatieve ideeën en oplossingen voor de organisatie van logistieke processen onder één dak. Mensen en bedrijven stimuleren en overtuigen om nieuwe dingen te proberen en in te voeren om de doelstellingen, die we op Europees niveau hebben afgesproken te behalen. Een CO2 neutraal 2050.

 

Ontwerpen voor het innovatief hart van de logistiek
Natuurlijk gaat er niets boven het echte ‘ervaren’ van materiaal met alle zintuigen, naast ‘zien en horen’ ook ‘ruiken en voelen’. Het gehele project was een  ‘Design & Build’ team waar Pan o.a. verantwoordelijk was voor het ontwerpen belevingsomgeving. Het ging hier om het grafisch ontwerp voor de scenografie van de omgeving. 

Een concept waarbij de logistieke professionals individueel op pad gaan om de problematiek van nu op te lossen met de belangrijkste innovaties van de toekomst door zich door drie zones heen te bewegen. 

Na een introductie in de containers met de naam ‘de uitdaging’ verzamelt de bezoeker de meest relevante innovaties in ‘de ontdekking’. Men kan kiezen uit 10 meest in het oog springende innovaties. De eerste 10 logistieke innovaties wat ons betreft, want er is ruimte voor meer gereserveerd. De wereld van de logistiek verandert met de minuut en een gemiddelde innovatie is ‘zo houdbaar als een pak melk’, dus updates en aanvullingen blijven gewenst. De bezoeker gaat langs deze eerste 10 innovaties en bepaalt welke innovatie in zijn of haar sector een gamechanger gaat worden. Zo ja, dan gaat dit mee in het digitale winkelmandje om daarna plenair te bespreken in ‘de oplossing’. Allemaal gericht op een discussie over CO2 neutraal 2050, waar we met z’n allen op Europees niveau afspraken over gemaakt hebben. 

Om de verhalen prikkelend en memorabel te vertellen is er gebruik gemaakt van een mix van innovatieve media. AR, VR en projection-mapping naast video en transparantie maquettes.  Want als je innovatieve verhalen vertelt, mag de omgeving dat ook uitstralen. 

Concept ontwikkeling

De basis van het geheel was het Experience Design en de inhoud ontwikkeling (door Arjan van Zeumeren). Daaruit volgde het ruimtelijk en grafisch ontwerp voor de scenografie van de omgeving. Het grafisch ontwerp is daarbij in alle zichtbare uitwerkingen gebruikt; bij prints op panelen, de stijl van films en interface-ontwerpen van tablets en interactieve spellen. Tot aan de blauwe accenten in de verlichting en het wit van de exhibits aantoe, alles in één herkenbare frisse stijl. 

Voordat alle verhalen en innovaties zijn plek konden krijgen met de juiste vormgeving in ging er een vormgevingsconcept aan vooraf waarna alle disciplines (AV en interactives en omgevingsontwerp) als bouwstenen konden gebruiken voor de uitwerking.

Bij de concept ontwikkeling zocht ik naar een innovatieve uitstraling die open aan voelt, maar tegelijkertijd complexiteit van de innovaties overzichtelijk moet houden. Basis concept keuzes werden daarom veel wit met basic rounded models, high light blue en systeem grid die aangevuld werd met een technische typografie.

Onderstaand de Panelen voor grafisch concept voor kleur, models, pointer, grids en high light colour systeem.

Een visuele voorstelling van ‘smart city logistics’. 

Bij smart city logistics om het hoofd te bieden aan de dichtslibbende steden waarbij er bijvoorbeeld wordt gewerkt met een logistiek consolidatiecentrum aan de rand van de stad om door middel van een tube logistics goederen van en naar de stad te vervoeren. Dat systeem gaan ze in 2024 in Noord-West Londen al implementeren. 

Het digitaal product paspoort maakt ook onderdeel uit van ‘smart city logistics’ Daarmee kunnen bijvoorbeeld onnodige transportbewegingen worden vermeden.

Het paspoort vormt de toegang tot de productinformatie zoals de herkomst van grondstoffen, de samenstelling enz. Naast circulaire toepassingen, kan je het paspoort ook gebruiken om transportdocumentatie en receptie van goederen te automatiseren.

Voor een 10-tal thema’s werden iconen ontwikkeld die hun plek vonden voor de verschillende exhibits en hun informatiepanelen.

Een multidisciplinaire inspanning

Zoals bij ieder project komen meerdere ontwerpdisciplines bij elkaar. Maar om een multisensorische beleving zoals deze te kunnen maken hebben we wel alle denkbare vakgebieden ingezet. De basis van het geheel was het Experience Design en de inhoudontwikkeling. Daaruit volgde het ruimtelijk en grafisch ontwerp voor de scenografie van de omgeving. 

Het grafisch ontwerp is daarbij in alle zichtbare uitwerkingen gebruikt; bij prints op panelen, de stijl van films en interface-ontwerpen van tablets en interactieve spellen. Tot aan de blauwe accenten in de verlichting en het wit van de exhibits aantoe, alles in één herkenbare frisse stijl. 

Voor de filmproducties van Metropolis Film ontwikkelde we de AV scripts en samen met Kiss The Frog ontwikkelde we de we de spelscripts voor de interactives. Om het geheel te verbinden hebben we zelfs een sound identity mogen ontwikkelen, als basis voor het geluid in alle films en interactives alsmede een soundscape die de ruimte ‘vult’. Tijdens het proces is ieder onderdeel door het ‘Design & Build’ team (onder leiding van Heijmerink Wagemakers en Pan) beoordeeld op haalbaarheid mbt planning en begroting. De engineering door Heijmerink Wagemakers gaf inzicht in de uitdagingen bij de technische uitvoering. Kiss The Frog deed dit type toets ook, maar dan op gebied van de digitale programmering, software en hardware.

Met meer logistieke innovaties de wereld Bij Pan zijn we geen experts in logistieke innovaties, maar inmiddels weten we er wel ‘iets’ meer van dan de gemiddelde persoon. In ieder geval voldoende om er een belevingsomgeving voor te ontwerpen. Dat is gebleken. En met gepaste trots mogen we zeggen dat het Digital Experience Center goed bezocht wordt. Professionals uit de Vlaamse Logistieke sector komen bij elkaar in Log!ville voor lezingen en demonstraties in combinatie met een bezoek aan het Digital Experience Center.

OPDRACHTGEVER: VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek
VORMGEVING EN CONTENTONTWIKKELING: Pan Branding
ART DIRECTION: Pan Branding
INTERACTIEVE MEDIA: Kiss the Frog
AUDIOVISUELE PRODUCTIES: Metropolisfilm
PROJECTMANAGENT, ENGINEERING EN REALISATIE: Heijmerink Wagemakers

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.