Soeplr – Contractvrije zorg

In 2024 opent het nieuw op te richten Multidisciplinaire Fysiotherapie Praktijk Soeplr zijn deuren. Soeplr wil op hun eigen manier de bewegingsvrijheid in de fysiotherapie op een gezonde manier bevorderen. Dit doen ze door te focussen op keuzevrijheid en een flexibele aanpak. Daarom kiezen ze ervoor om de praktijk niet te laten beperken door contracten van zorgverzekeraars. Ze kozen Pan Branding om hun merk te ontwikkelen. 


Thema: Mens & Gezondheid

Soeplr draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit als het gaat om individuele zorg door contractvrij te werken. Want om de zorg toekomstbestendig te maken, zullen zaken anders moeten. Contractvrij werken betekend voor de fysiotherapeuten van Soeplr behoudt van autonomie over de praktijkvoering, wat ten goede komt aan de kwaliteit. Zo bepalen ze samen met hun cliënten het juiste behandelplan en laten zich daarin niet beïnvloeden door het voorgeschreven aantal behandelingen van de zorgverzekeraar. Door deze keuzevrijheid is er meer aandacht voor de cliënt, wat nodig is om te herstellen.

 

Wervingscampagne als kick-off 
Afgelopen zomer was het eindelijk zover! Soeplr was een feit en starte haar online wervingscampagne opzoek naar diverse discipllines om samen het nieuw op te richten Multidisciplinaire Fysiotherapie Praktijk in te richten. Maar voor het zover was is natuurlijk heel wat aan vooraf gegaan. De campagne werd uitgeroepen tot ‘Campagne van de Week’ (lees hier het hele artikel). We gingen samen op zoek naar het DNA van het nieuwe merk. Waar sta je voor? Waarom moeten mensen bij jullie zijn? En wat wil je achterlaten? 


Contractvrij werken 
Na een werksessie werd al snel duidelijk dat ze zich niet wilden laten beperken door contracten en de invloed van zorgverzekeraars. Ze geloven namelijk dat contracten beperkingen met zich mee nemen en dat ten koste gaat van de persoonlijke aanpak, flexibiliteit kwaliteit van hun behandelingen. Dus…contractvrij werken, dat werd de basis voor Soeplr en dat moet je dan ook gaan uitdragen als merk, want bij een keuze als deze heb je ook de verantwoording om je cliënten hierin bij de hand te nemen. Want wat betekent dit voor de cliënt? Nog niet iedereen is gewend aan deze nieuwe vorm van werken in het landschap van de zorg. Toen we dit eenmaal scherp hadden konden we verder met de ontwikkeling van de merkessentie, merkhuis en naamgeving. Merkdesign, oftewel de visuele identiteit en ontwerpen van communicatiemiddelen volgt als het DNA helemaal staat.

Whats in a name’
Nadat de positioneringen het merkhuis scherp stond was het starten met de zoektocht naar de nieuwe naam. Na een naamgeving-sessie met de heren van Soeplr ontwikkelde Pan een longlist van al snel tientallen namen. Soms grappig, confronterend, menselijk, maar vooral luchtig en begrijpelijk. Er kwamen er vijf op de shortlist….laten bezinken…Soeplr, dat moest hem zijn! De naam gaf direct een mooi haakje voor de wervingscampagne. En de naam zegt veel, het staat voor streven naar soepelheid, in fysieke en mentale gezondheid. Maar ook voor een soepel en simpel proces die ze in de praktijk willen invoeren. Met de payoff ‘Bewegen. Bijzonder alledaags’ wilde we vooral laten doorklinken dat prettig en soepel functioneren niet als vanzelfsprekend gezien kan worden. 

Het logo (woordmerk + beeldmerk) wat we daarna hebben vormgegeven, sluit mooi aan op de naam. Een deel van de letters maken een vloeiende beweging die staan voor vooruitgang en de letter ‘l’ verbeeld de soepele beweging met een knipoog naar ‘goedgekeurd’ vinkje. Pan ontwikkelende de merkidentiteit, naamgeving, pay-off, fotografie en online wervingscampagne. Website en animatie zal de volgende stap zijn.

Wervingscampagne
Omdat Kevin en Calvin (founders) graag willen samenwerken met een team specialisten die ook streven naar het eenvoudig houden van het alledaagse is er voor gekozen om eerst een campagne te ontwikkelen om in contact te komen met deze paramedische disciplines.

We creëerde een beeldcampagne met een ‘glimlach’ die de aandacht moet trekken bij de ontvanger. Je wordt aangekeken alsof de persoon (discipline) het tegen jou hebt. De beeld en tekst combinatie moet de ontvanger na laten denken of het aan hem gericht is op een luchtige manier.

Om de contracten en daaruit vloeiende gesprekken te ondersteunen ontwikkelde we een magazine met alle ins- en outs van Soeplr.

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.