H2Storage – Lichtgewicht energie oplossingen…
De wereld een beetje schoner, eerlijker en duurzamer maken; daar is geen weldenkend mens op tegen. Maar hoe zet je als maatschappelijk gedreven startup, jouw idee, product of dienst succesvol in de markt? En waar je moet beginnen als je denkt je positionering te moeten herijken of als je aan een re-branding toe bent? Bij Pan Branding doe ik dat zo:
Thema: Energietransitie
H2Storage draagt bij aan de versnelling van de energietransitie door de verantwoordelijkheid te nemen om, met name in de zwaar transport- en mobiliteitssector, de zorgen van ondernemers één voor één weg te nemen. Het moet uiteindelijk een logische keus worden om te kiezen voor duurzaam transport. Nog even en diesel gedreven transportmiddelen worden geweerd of zelfs verboden. Waterstof, als brandstof, is een uitstekend alternatief voor vrachtwagens, heftrucks en regionaal busvervoer. De vorm van waterstof heeft namelijk de kans om gedurende een langere tijd en in grote hoeveelheden energie op te slaan. Vooralsnog gaan de ontwikkelingen omtrent waterstof nog niet zo hard. Dit omdat er onvoldoende mogelijkheden bestaan de opgewekte waterstof kosteneffectief op te slaan. Maar H2Storage biedt een weg!
Bij Pan werk ik graag mee aan maatschappelijke vraagstukken. Alle aandacht gaat hier uit naar merkstrategie, ontwerp en co-creatie van een merk met als doel de wereld een stukje beter achter te laten dan dat we ze hebben gevonden. Oftewel Social Design*, het ontwerpproces om sociale verandering tot stand te brengen.
Onder Social Design thema’s versta ik de energietransitie, duurzaam ondernemen, maatschappelijk & sociaal of projecten die zich richten op mens & gezondheid.
H2Storage: hoe een licht merk zware zaken op gang brengt
Binnen het uitdagende werkveld van de energietransitie is H2Storage een nieuw merk dat wij onlangs hebben ontwikkeld. H2Storage, de naam zegt het al, ontwikkeld innovaties voor het opslaan van waterstof. Slimme oplossingen specifiek gericht op lichtgewicht waterstof tanks voor ‘zwaar verkeer’ zoals vrachtwagens, stadsbussen etc. Hiermee dragen de initiatiefnemers bij aan de transitie naar een groene(re) transportsector en maakt H2Storage de bredere toepassing en acceptatie van waterstof als brandstof mogelijk. Want de transitie naar een groene transportsector gaat het niet (alleen) over het opwekken van groene energie, maar vooral over de opslag hiervan.
Vandaar ook de payoff: ‘Lightweight energy solutions for heavy transport’, die wij als onderdeel van de positionering voor H2Storage hebben ontwikkeld. Daarnaast schreven wij een brand story en creëerden we een visuele identiteit, uitgewerkt in een klein pakket communicatiemiddelen, inclusief micro-website, zodat men snel van start kon zonder een al te grote investering.
Social Design om duurzame oplossingen zichtbaar te maken
H2Storage is een Nederlandse startup opgezet door ‘zwaargewichten’ uit de sectoren transport, luchtvaart en energie. Zij hebben hun afzonderlijke kennis gebundeld om de energietransitie in de transportsector te versnellen en zodoende de CO2-footprint te verkleinen. De ontwikkeling van hoogwaardige waterstoftanks van composiet een pittige klus die veel aandacht, kennis en investering vergt, het zou toch zonde zijn als dat in de anonimiteit gebeurd? Terwijl een dergelijk initiatief het juist verdient om met een sterke identiteit zichtbaar te zijn en hun kennis te delen over maatschappelijke vraagstukken zoals ‘hoe slaan we veilig waterstof op’.
Ik werk graag mee aan het wereldkundig maken van dit soort mooie ontwikkelingen. Door een merk als H2Storage de identiteit en zichtbaarheid te geven die het verdient, speel ik bij Pan Branding mijn bescheiden rol in het vormgeven van de duurzame samenleving. Dat is in ons aller belang, en dus ook die van mij.
Social Design om duurzame oplossingen zichtbaar te maken
H2Storage is een Nederlandse startup opgezet door ‘zwaargewichten’ uit de sectoren transport, luchtvaart en energie. Zij hebben hun afzonderlijke kennis gebundeld om de energietransitie in de transportsector te versnellen en zodoende de C02-footprint te verkleinen. De ontwikkeling van hoogwaardige waterstoftanks van composiet een pittige klus die veel aandacht, kennis en investering vergt, het zou toch zonde zijn als dat in de anonimiteit gebeurd? Terwijl een dergelijk initiatief het juist verdient om met een sterke identiteit zichtbaar te zijn en hun kennis te delen over maatschappelijke vraagstukken zoals ‘hoe slaan we veilig waterstof op’.
Wij werken graag mee aan het wereldkundig maken van dit soort mooie ontwikkelingen. Door een merk als H2Storage de identiteit en zichtbaarheid te geven die het verdient, spelen wij bij Pan Branding onze bescheiden rol in het vormgeven van de duurzame samenleving. Dat is in ons aller belang, en dus ook die van ons.
Social Design Studio ook voor grote corporates zoals BAM Bouw & Techniek
Dat ik duurzame Start Ups zoals H2Storage een warm hart toe draag is wel duidelijk. Maar dat doe ik ook voor bestaande duurzame merken, zoals bijvoorbeeld BAM. Met hen ontwikkelde ik een digitale omgeving over de energietransitie. En ook voor initiatieven met een sociaal-maatschappelijke insteek zoals het programma Powergirlz, waar de focus ligt op het creëren van gelijke kansen voor jonge meiden via sport, het merk BUDLR, wat zich bezighoud met budgetverbetering voor mensen met financiële problemen en Redsaam, een start-up die therapiehonden inzet bij behandeling van PTSS patiënten.
Een diversiteit aan onderwerpen komt bij Pan aan bod, maar dan wel altijd met oplossingen waar een maatschappelijk verantwoorde bijdrage centraal staat.
Samen aan de slag bij Pan
Uiteindelijk zijn klanten zelf de drijvende kracht achter het succes van hun merk. Ik ondersteun het te ontwikkelen product en of merk. Zij zijn degenen die de innovatieve oplossingen uitvoeren en bewijzen in de praktijk de waarde van een merk.
We kunnen samen op verschillende manieren te werk gaan bij de ontwikkeling. Meestal doe ik de voorzet, werk ik concepten uit, maar vaak gaan de mensen achter een duurzaam merk bij mij iop de studio zélf met een aantal tools aan de slag om bijvoorbeeld hun klantreis in kaart te brengen (customer joumey) en onderzoeken doelgroepen, om te bepalen met wie- en tegen wie het merk praat. Om de juiste tone-off-voice te bepalen, geef ik huiswerk mee en om de brand story te beschrijven. Op deze manier werk ik bij Pan samen met mijn klanten in een iteratief Social Design-proces aan hun merk-vraagstuk, daarmee past het in een vriendelijk budget. Al blijft de inspanning wel sterk afhankelijk van bestaande kennis van de markt, de fase waarin het merk zich bevind (start-up, scale-up, gevestigd merk), de doorlooptijd etcetera. Want geen merkontwikkeling is hetzelfde, gelukkig maar!