Hoe fotografie kan bijdragen aan het neerzetten van je merk

Een nieuw merk op poten zetten begint altijd met het beschrijven waar jouw organisatie voor staat. Jouw DNA. En met de merkessentie en goede positionering kunnen we een sterke persoonlijkheid neerzetten. Echter komt er meer bij kijken bij het communiceren van jouw bedrijfsethos. Binnen de gehele identiteit van jouw merk is een logo, kleurenpalet en tone-of-voice ontzettend belangrijk om op de juiste manier contact te maken met je doelgroep. De relatie die we met onze doelgroep opbouwen komt dan ook vaak tot stand door de visuele ervaringen met jouw merk. Mensen nemen nou eenmaal eerst plaatjes tot zich, dan headlines en dan teksten. Met de toevoeging van merk-fotografie vat je de stijl en het karakter van jouw bedrijf samen en vertel je visueel de mooiste verhalen.

De merk-fotografie moet aansluiten bij de waarden van jouw organisatie, een verhaal vertellen namens het merk en je onderscheiden van concurrenten. Met de merk-fotografie wil je de onderdelen van visuele identiteit met elkaar verbinden. Merk-fotografie vat dan ook de stijl en het karakter van een bedrijf samen.

Vergroten van herkenning
Vaak omvat merk-fotografie alles, van de foto’s op marketingmateriaal tot de afbeeldingen op  productpagina’s en zelfs de portretfoto’s van het personeel of rapportage-fotografie tijdens een campagne. Als het op de juiste manier wordt uitgevoerd, kan op maat gemaakte fotografie de merkidentiteit aanvullen en de herkenning vergroten, tot het punt waarop mensen je herkennen, op basis van alleen de visuele elementen van een foto. En wist je dat 93% van de consumenten vindt dat uiterlijk de belangrijkste beslissende factor is als het gaat om vertrouwen of beslissing voor de aanschaf van een product.

Voorbeelden van campagne fotografie:

Powergirlz

Campagne fotografie
Lees meer

Up van BAM Bouw & Techniek

(Diensten) Campagne fotografie
Lees meer

Grond'g

(Roadshow)Campagne fotografie
Lees meer

Soeplr

(Wervings)Campagne fotografie
Lees meer

Spaarndammerburen

Campagne fotografie
Lees meer

De rol van fotografie in branding

Elk merk, ongeacht branche of achtergrond, gebruikt visuals in hun merkverhaal. We vinden het immers allemaal makkelijker om iets te begrijpen als het voorzien is van nuttige afbeeldingen. Visuals helpen je persoonlijkheid te vertalen naar iets dat herkenbaar is voor je publiek. Nadat we je lettertypen, logo, pay-off en andere ingrediënten van de visuele identiteit hebben ontwikkeld komt ook de fotografie om de hoek kijken. De merk-fotografie werkt een beetje als ‘de lijm’ tussen alle ingrediënten van je huisstijl. Het brengt het als ware samen in de uiteindelijke compositie.

Mooie, op maat gemaakte fotografie geeft je bedrijf een extra niveau in aantrekkingskracht en vertrouwen. Bovendien geven beelden je, omdat de gemiddelde persoon binnen acht seconden of minder afgeleid raakt, de mogelijkheid om de aandacht van het publiek vast te houden.

Ontwikkelen van een fotografie concept bij Pan
Om een goed fotografie concept voor jouw merk te kunnen ontwikkelen werk ik met een identiteitsmatrix. Dit is een theoretisch-model die alle onderdelen van een huisstijl (logo, beeld, tone-of-voice, kleur etc) koppelt aan de merkwaarden. Zo weten we precies welke waarde de fotografie moet gaan uitstralen. De identiteitsmatrix gebruik ik als een onderbouwde vertaling voor de visuele identiteit (lees: de jas van het bedrijf). Wel zo begrijpelijk, want uiteindelijk moet jij ermee kunnen werken en ook kunnen overdragen aan anderen binnen jouw organisatie. Of stel je bent een startup, gestart met zijn tweeën. Maar je groeit, er komen mensen bij. Ook dan moet je kunnen vertellen waar je merk voor staat en waarom.

Visuele aanwezigheid
Als je wilt dat beelden je helpen je merk te bouwen, dan is het ontwikkelen van een consistente visuele stijl belangrijk. De beelden zijn uiteindeljk de bibliotheek die je helpt om het verhaal te vertellen over wat jouw organisatie uniek maakt . Het resultaat is een set middelen die niet alleen naar klanten uitstraalt wie je bent, maar ook laten zien wat je doet. Er zijn dan ook verschillende vormen van fotografie die je merk kunnen ondersteunen. Welke fotografie ligt aan het doel, wie wil je bereiken, wat wil je benadrukken.
– Productfotografie
– Corporate fotografie
– Personal branding
– Portret fotografie
– Rapportage fotografie
– Conceptuele fotografie

Vertel jouw visuele verhaal met merk-fotografie

Het ontwerpen van een herkenbaar merk vergt veel werk. Daar weet ik alles van. En geduld is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Men wil vaak snel bij dat mooie, zich voor ogen hebbende, eindstation aankomen en vergeet de hele journey ernaar toe. Maar dit is toch echt de mooiste reis die je maakt en je meeneemt in je eigen verhalen.

Je moet als merk creatief en geloofwaardigheid blijven. Met een sterke visuele aanwezig online, maar ook zeker offline. Niet alles draait altijd maar alleen om de digitale wereld. Met je doelgroep of met collega’s in contact zijn en blijven, zit hem ook in fysieke aanwezigheid.

Vergeet niet dat een merk iets is dat je ontwerpt door middel van ervaring, interacties en goede innovatieve diensten en producten. Merk-fotografie is slechts een stukje van de puzzel.

Onderstaand een aantal stukjes van de puzzel die ik reeds ontwikkelde voor opdrachtgevers…even doorklikken, en je ik neem je mee in de conceptontwikkeling van een aantal campagnes.

Merk fotografie Up - BAM Bouw & Techniek

campagne-fotografie-bam-up-fases-concept-ontwikkelin-pan-branding - 3

Merk fotografie Grond'g

Voorbeelden van portret fotografie:

Impact

Portretfotografie

BAM Bouw & Techniek

Portretfotografie

Soeplr

Portretfotografie

Voorbeelden van product fotografie:

Kunst aan Tafel

Productfotografie als merkfotografie

Soeplr

Productfotografie als verhalenverteller

Lot of Music

Productfotografie webwinkel
Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.