Pan Branding

MerkidentiteitNaamgeving: van longlist naar shortlist

Naamgeving: van longlist naar shortlist

Afgelopen week hebben we een spannende mijlpaal bereikt! …van longlist naar shortlist…naar keuze van de naam. Na een flinke dosis brainstormen en ook veel gelach, heeft het team van Kaleidoscope een definitieve keuze gemaakt van een nieuwe naam. Een nieuwe naam die perfect aansluit bij hun unieke identiteit én een leuke knipoog bevat naar hun werkomgeving. Benieuwd naar het resultaat? Houd de kanalen van Pan in de gaten!, want helaas mogen we op dit moment nog niets verklappen…

 

Wat is een merknaam eigenlijk? 

Het is de naam die je bedrijf of product definieert en onderscheidt van de concurrentie. Een goede merknaam is meer dan alleen een verzameling letters; het is een krachtig instrument dat emoties oproept en loyaliteit creëert. Bij het kiezen van een naam zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden, zoals de typologie, de uitspreekbaarheid en de relevantie voor je doelgroep. Door een zorgvuldige naamkeuze leg je de basis voor een sterk merk. Maar om zover te komen moeten er eerst de criteria voor de nieuwe naam bepaalt worden tijdens een naamgevingssessie.

Of anders gezegd…wat zijn de voorwaarden van de nieuwe naam. 

  • De doelgroep: Wil je een formele of juist een informele toon?
  • Het gewenste effect: Wil je de nadruk leggen op het creatieve proces, de klanttevredenheid of iets anders
  • Uniek is en opvalt tussen de concurrentie.
  • Memorabele is en gemakkelijk te onthouden.
  • Relevant is voor je producten of diensten
  • Een positieve associatie oproept en de waarden van je bedrijf weerspiegelt 

Voor het team van Kaleidoscope presenteerde ik uiteindelijk 47 potentiële namen en kwamen we al snel tot een aantal sterke kandidaten. De bekende shortlist. En omdat het normaal is dat het even duurt voordat een naam echt beklijft namen even de tijd om de verschillende opties te overwegen om daarna unaniem tot één keuze te komen.

Binnenkort meer…

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.