Pan Branding

Ondertussen bij PanBehind the ScenesBehind-the-scenes: Explanimation ‘contractvrij werken in de zorg’

Behind-the-scenes: Explanimation ‘contractvrij werken in de zorg’

Merkontwikkeling bij Pan is een uitgebreid traject. Het bestaat niet alleen uit het creëren van een merkidentiteit en een visuele identiteit, maar ook de strategische communicatie die er voor zorgt dat jouw merk een blijvende indruk maakt is onderdeel van het traject. Ik besteed dan ook veel aandacht aan de communicatiemiddelen die nodig zijn om het merk te laden en zichtbaar te maken. En daar is het ontwikkelen van een explanimation (animatie) voor Soeplr een mooi voorbeeld van. 

De klant wilde graag contractvrij werken op een makkelijke manier uitleggen aan hun cliënten. Hierin was het belangrijkste om uit te leggen wat het vooral voor hun betekent. Een explanimation is daarvoor perfect! En omdat we het belangrijk vinden om te laten zien hoe zo een proces in zijn werk gaat geven we alvast een inkijkje in het creatieve proces. 


Wat is een explanimation?

Een explanimation is, zoals de naam al zegt, een samenstelling van de woorden ‘explanation’ en ‘animation’. We leggen een onderwerp uit doormiddel van animatie. Een explanimation is een korte animatie over één specifiek onderwerp en duurt niet langer dan 1 minuut. 

Met een explanimation wordt met animatie ingewikkelde informatie snel en eenvoudig samengevat. Je kunt dus complexe onderwerpen begrijpelijk maken. Of een probleem uitleggen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je visuele identiteit toelichten.

Onderwerpen kort en helder uitgeleggen: dat doe je met een explanimation.  Het is als het maken van een kleine film, waarbij elk detail telt.


STAP 1: Het maken van een script

Om een explanimation te maken moet je eerst samen met de klant de juiste bouwstenen bepalen om het script te kunnen schrijven. Het script, oftewel de verhaallijn heb je namelijk als eerste nodig voordat er met het storyboard gestart kan worden.

Samen met Kevin en Calvin (eigenaren) hebben we eerst bepaald wat de kern van het verhaal moet zijn. Dus wat wil je vooral in de hoofden van de ontvanger achterlaten? Bij deze explanimation was de zorg over de vergoeding weghalen bij de doelgroep de belangrijkste focus. Want vooral de kosten van een behandeling, bij een fysiotherapeut die geen contract heeft met een zorgverzekeraar, is het eerste waar alarmbellen af gaan bij de doelgroep. Mensen willen gewoon weten of hun behandeling wel vergoed wordt en hoe het gaat met betalen. Een hele logische vraag vinden wij zelf ook.

Als de kern van de verhaallijn bekend is beginnen we met ons te verdiepen in de materie, zoals bij Soeplr, contractvrij werken in de zorg. Vervolgens vertalen we deze informatie naar een eenvoudig verhaal dat aansluit bij de doelgroep.

STAP 2: Het maken van een storyboard

Of het nu gaat om een explanimation, film, of reclame, het maken van een storyboard is een essentiële basis voor het succes van het project. Het biedt een voorproefje van de uitkomst voordat alles tot leven wordt gebracht.

Een storyboard is als een blauwdruk voor een animatie. Het zorgt ervoor dat iedereen betrokken bij het project een gedeelde visie heeft. Door het storyboard te bespreken, kunnen we potentiële problemen vroegtijdig signaleren en aanpassingen maken voordat we met de animatie zelf beginnen. Bovendien helpt het ons om de timing van de scènes te bepalen en ervoor te zorgen dat het verhaal vloeiend verloopt.

Een voltooid storyboard is een reeks afbeeldingen die de belangrijkste elementen van elke scène vastleggen.Het zijn ruwe schetsen van de verhaallijn,  Hierdoor krijgt de animator en de klant een visueel beeld van de uiteindelijke animatie.

Voor de animatie van Soeplr werden uiteindelijk 24 scenes bepaald om de hele verhaallijn te kunnen verbeelden. Uiteraard bestaan deze scenes nog uit frames, maar dat volgt pas bij het daadwerkelijk animeren.

animatie-soeplr-pan-branding

Van script naar 24 scenes verbeelden:
Het script begint met de aanleiding: ‘Wij werken contractvrij, wat betekent dat voor jou’. Deze vraag wordt daarna vervolgt door ‘een verklaring’. Dat is de uitleg die je geeft aan de ontvanger aan de hand van een voorbeeld. Deze vorm zorgt ervoor dat men de informatie makkelijker tot zich kan nemen omdat ze zich er iets bij kunnen voorstellen. Bij deze animatie gebruiken we een bezoek aan de fysio omdat je pijn aan je knie hebt. Aan de hand van het voorbeeld leggen we dan uit wat dit betekend voor de vergoeding en uiteindelijk sluiten we af met een korte opsomming. Deze opsomming, oftewel de conclusie, zorgt ervoor dat men even in het kort een overzicht krijgt van wat er nou zojuist uitgelegd is.

schetsen van een explanimation bij Pan Branding

STAP 3: Visualiseren van het storyboard

Visual storytelling staat centraal in bijna al mijn werk en is vaak nauw verbonden aan wat het merk kan betekenen voor de doelgroep. En dat maakt het maken van een explanimation des te leuker. In deze stap van het proces bepalen we de illustratiestijl. Explanimations bestaan er in allerlei stijlen. Je kunt ze maken in 2D, in 3D, in een cartoon-achtige stijl of juist heel realistisch. Of je maakt juist gebruik van vooral tekst, of abstracte grafische elementen. Veel kleur, weinig kleur… Er is wat dat betreft veel mogelijk.

Voor Soeplr zochten we naar een stijl die de duidelijkheid en transparantie van hun dienstverlening weerspiegelt. Een eenvoudige, grafische stijl met een beperkt kleurenpalet zorgt voor een rustige en overzichtelijke uitstraling. De verbindingslijn fungeert als een rode draad, waardoor de kijker moeiteloos door het verhaal wordt geleid. Je gaat van scene naar scene. We hebben bewust gekozen voor deze minimalistische aanpak om de focus volledig op de boodschap te leggen.

STAP 4: Het maken van de animatie

Met het maken van een goed script en een simpel of juist ingewikkeld ontwerp alleen kom je er niet.  De fase van animeren verbind alle elementen tot een beweging verhaal. Het storyboard komt tot leven.

Het animeer proces omvat zorgvuldige manipulatie van curven en nauwkeurige timing om elk element naadloos te laten bewegen. Het gaat niet alleen om het monteren van scenes, het zijn een doelbewuste keuze en zeer technische workflow. De animatie kan niet alleen over esthetiek gaan. Het zorgen voor vloeiende overgangen of het verfijnen van elke bewegingsparameter, er komt eigenlijk veel strategie bij kijken!

Voor het maken van deze animatie, de timing en editing voice-over zocht ik de co-creatie op met Willem de Vlas.

De voice-over speelt een cruciale rol in het overbrengen van de boodschap. Alleen al de keuze van een mannenstem of een stem van een dame maakt uit bij het overbrengen van de boodschap. Door de animatie nauwkeurig te synchroniseren met de stem van de voice-over, ontstaat er een sterke emotionele connectie met de kijker. De warme en vriendelijke toon van de voice-over versterkt het positieve gevoel dat de animatie moet gaan oproepen…een onderwerp dat wordt uitgelegd, wordt minder ervaren als een probleem. 

Willem zijn kennis heeft ervoor gezorgd dat de animatie technisch perfect is. Ik heb me vooral gericht op het script, uiteindelijk storyboard, het visuele ontwerp en de storytelling. Uiteraard wordt er tussendoor flink gespard.

Binnenkort het eindresultaat…

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.