Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

1. OVEREENKOMST, OFFERTE EN BEVESTIGING

1.1 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn, met uitsluiting van inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever, van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle tussen de opdrachtgever en Pan Branding gesloten overeenkomsten, aanbiedingen en offertes.

1.2 Offerte

Alle offertes zijn geldig tot 30 dagen na dagtekening. Prijsopgaven kunnen wijzigingen ondergaan door een onvoorziene verandering in de werkzaamheden. Prijzen zijn exclusief BTW, reistijd- en kosten, verzend- en bezorgkosten, 3% materiaalkosten en andere heffingen van overheidswege. Genoemde tarieven en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

1.3 Schriftelijke bevestiging

Opdrachten dienen door de opdrachtgever schriftelijk te worden bevestigd. Indien de opdrachtgever dit nalaat, maar er desondanks mee instemt dat Pan Branding een aanvang met het uitvoeren van de opdracht maakt, dan zal de inhoud van de offerte als overeengekomen gelden. Nadere mondelinge afspraken en bedingen binden Pan Branding eerst nadat en slechts voor zover deze schriftelijk door Pan Branding zijn bevestigd.

1.4 Meerdere opdrachtnemers

Wanneer de opdrachtgever eenzelfde opdracht tegelijkertijd aan anderen dan Pan Branding wenst te verstrekken of de opdracht reeds eerder aan een ander heeft verstrekt, dient hij Pan Branding, hiervan op de hoogte te stellen.


2. DE UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

2.1 Uitvoeren opdracht

Pan Branding zal zich inspannen de opdracht zorgvuldig en onafhankelijk uit te voeren, de belangen van de opdrachtgever naar beste weten te behartigen en te streven naar een voor de opdrachtgever bruikbaar resultaat. Voor zover noodzakelijk zal Pan Branding de opdrachtgever op de hoogte houden van de voortgang van de werkzaamheden.

2.2 Verstrekken van gegevens e.d.

De opdrachtgever is gehouden al dat gene te doen, wat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige en juiste levering door Pan Branding mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het tijdig (laten) aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens of materialen.

2.3 Openbaarmaking en verveelvoudiging

Alvorens tot productie, verveelvoudiging of openbaarmaking wordt overgegaan dienen

partijen elkaar in de gelegenheid te stellen de laatste modellen, prototypes of proeven van het ontwerp te controleren en goed te keuren. Indien Pan Branding, al dan niet in naam van de opdrachtgever, opdrachten of aanwijzingen aan productiebedrijven of andere derden zal geven, dan dient de opdrachtgever op verzoek van Pan Branding zijn hierboven genoemde goedkeuring schriftelijk te bevestigen.

2.4 Termijn van levering

Een door Pan Branding opgegeven termijn voor het volbrengen van het ontwerp heeft een indicatieve strekking en is geen fatale termijn, tenzij uit de aard of de inhoud van de overeenkomst anders blijkt. De opdrachtgever dient Pan Branding in het geval van overschrijding van de opgegeven termijn schriftelijk in gebreke te stellen.

2.5 Gedeeltelijke oplevering

In geval een opdracht in gedeeltes wordt opgeleverd of uit meerdere onderdelen/ fases bestaat, is Pan Branding gerechtigd om de uitvoering van een gedeelte van de overeenkomst welke tot een volgende fase behoort op te schorten, tot het moment dat de opdrachtgever het (tussen)resultaat van de vorige fase, schriftelijk, heeft goedgekeurd.

2.6 Tests, vergunningen en wettelijke bepalingen

Tenzij anders is overeengekomen behoren het uitvoeren van tests, het aanvragen van vergunningen en het beoordelen of instructies van de opdrachtgever voldoen aan wettelijke- of kwaliteitsnormen niet tot de opdracht van Pan Branding.

2.7 Klachten

Klachten dienen zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 kalenderdagen na afronding van de opdracht, schriftelijk aan Pan Branding te worden medegedeeld, bij gebreke waarvan de opdrachtgever wordt geacht het resultaat van de opdracht volledig te hebben aanvaard.

3. INSCHAKELEN VAN DERDEN

3.1 Inschakeling derden

Tenzij anders overeengekomen, worden opdrachten aan derden, in het kader van de totstandkoming van het ontwerp, door of namens de opdrachtgever verstrekt. Op verzoek van de opdrachtgever kan Pan Branding, voor rekening en risico van de opdrachtgever, als gemachtigde optreden. Partijen kunnen hiervoor een nader over een te komen vergoeding afspreken.

3.2 Begroting derden

Indien Pan Branding op verzoek van de opdrachtgever een begroting voor kosten van derden opstelt, dan zal deze begroting slechts een indicatieve strekking hebben. Desgewenst kan Pan Branding namens de opdrachtgever offertes aanvragen.

3.3 Algemene voorwaarden derden

Indien bij de uitvoering van de opdracht Pan Branding volgens uitdrukkelijke afspraak voor eigen rekening en risico goederen of diensten van derden betrekt, waarna deze goederen of diensten worden doorgegeven aan de opdrachtgever, dan zullen de bepalingen uit de algemene voorwaarden van de toeleverancier met betrekking tot de kwaliteit, kwantiteit, hoedanigheid en levering van deze goederen of diensten ook gelden jegens de opdrachtgever.

4. RECHTEN VAN INTELLECTUELE EIGENDOM EN EIGENDOMSRECHTEN

4.1 Auteursrecht en industriële eigendom

Tenzij anders overeengekomen, komen alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectueel eigendom -waaronder het octrooirecht, het modelrecht en het auteursrecht toe aan Pan Branding. Voor zover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, dan is uitsluitend Pan Branding daartoe bevoegd.

4.2 Onderzoek naar het bestaan van rechten

Tenzij anders overeengekomen, behoort niet tot de opdracht het uitvoeren van onderzoek naar het bestaan van octrooirechten, merkrechten, tekening- of modelrechten, auteursrechten en portretrechten van derden. Ditzelfde geldt voor een eventueel onderzoek naar de mogelijkheid van dergelijke beschermingsvormen voor de opdrachtgever.

4.3 Naamsvermelding

Tenzij het werk er zich niet voor leent, is Pan Branding te allen tijde gerechtigd om haar naam op of bij het werk te (laten) vermelden of verwijderen en is het de opdrachtgever niet toegestaan, tenzij anders overeengekomen, zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van de naam van Pan Branding openbaar te maken of te verveelvoudigen.

4.4 Eigendom bij Pan Branding

Tenzij anders overeengekomen, blijven de in het kader van de opdracht door Pan Branding tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, prototypes, maquettes, mallen, ontwerpen, ontwerpschetsen, films en andere materialen of (elektronische) bestanden, eigendom van Pan Branding, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld.

5. GEBRUIK EN LICENTIE

5.1 Het gebruik

Wanneer de opdrachtgever volledig voldoet aan zijn verplichtingen ingevolge de overeenkomst met Pan Branding, verkrijgt hij een exclusieve licentie tot het gebruik van het ontwerp voorzover dit betreft het recht van openbaarmaking en verveel-voudiging overeenkomstig de bij de opdracht overeengekomen bestemming. Zijn er over de bestemming geen afspraken gemaakt, dan blijft de licentieverlening beperkt tot het gebruik van het ontwerp, waarvoor op het moment van het verstrekken van de opdracht vast-

staande voornemens bestonden. Deze voornemens dienen aantoonbaar voor het sluiten van de overeenkomst aan Pan Branding bekend te zijn gemaakt.

5.2 Ruimer gebruik

De opdrachtgever is zonder de schriftelijke toestemming van Pan Branding niet gerechtigd het ontwerp ruimer te gebruiken dan is overeengekomen. In geval van niet overeengekomen ruimer of ander gebruik, hieronder ook begrepen wijziging, verminking of aantasting van het voorlopige of definitieve ontwerp, heeft Pan Branding recht op een vergoeding wegens inbreuk op haar rechten van ten minste drie maal het overeengekomen honorarium, althans een vergoeding die in redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de gepleegde inbreuk, onverminderd het recht van Pan Branding een vergoeding voor de daadwerkelijk geleden schade te vorderen.

5.3 Wijzigingen

Tenzij anders is overeengekomen, is het de opdrachtgever niet toegestaan om, zonder schriftelijke toestemming van Pan Branding, veranderingen in de voorlopige of definitieve ontwerpen aan te brengen of te laten aanbrengen.

5.4 Eigen promotie

Pan Branding heeft met inachtneming van de belangen van de opdrachtgever, de vrijheid om het ontwerp te gebruiken voor zijn eigen publiciteit of promotie.

6. HONORARIUM

6.1 Honorarium en bijkomende kosten

Naast het overeengekomen honorarium komen ook de kosten, die Pan Branding voor de uitvoering van de opdracht maakt, voor vergoeding in aanmerking.

6.2 Honorarium voor meerwerk

Indien Pan Branding door het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, of deugdelijke en duidelijke gegevens / materialen of door een gewijzigde hetzij onjuiste opdracht of briefing genoodzaakt is meer of andere werkzaamheden te verrichten, zullen deze extra werkzaamheden voortijdig aangegeven worden en apart worden gehonoreerd, op basis van de, door Pan Branding gehanteerde honorariumtarieven.

6.3 Accountantsonderzoek

Indien de honorering op enige wijze afhankelijk is gesteld van feiten of omstandigheden, die moeten blijken uit de administratie van de opdrachtgever, heeft Pan Branding na een opgave van de opdrachtgever het recht de administratie van de opdrachtgever door een registeraccountant te laten controleren. Indien uit zo’n controle blijkt dat de opgave van de opdrachtgever niet overeenkomt met de werkelijke gang van zaken, zullen de kosten van deze controle voor rekening van de opdrachtgever komen.

7. BETALING

7.1 Betalingsverplichting

Betalingen dienen plaatst te vinden binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum. Indien na het verstrijken van deze termijn door Pan Branding nog geen (volledige) betaling is ontvangen, verkeert de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij een rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente. Alle door Pan Branding gemaakte kosten, zoals proceskosten en buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, daaronder begrepen de kosten voor juridische bijstand, deurwaarders en incassobureaus, gemaakt in verband met te late betalingen, komen ten laste van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 10% van het factuurbedrag met een minimum van 100,- euro (excl. BTW.)

7.2 Periodieke betalingen

Pan Branding heeft het recht haar honorarium maandelijks in rekening te brengen voor verrichte werkzaamheden of na afgerond (deel)project en gemaakte kosten ten behoeve van de uitvoering van de opdracht. Bij goedgekeurde offertes vanaf € 1.000,- EURO (excl. BTW) is Pan Branding gerechtigd een voorschot van 50%

van het totaal bedrag te vorderen voor aanvang van de opdracht, tenzij anders overeengekomen. Na akkoord van de door Pan Branding gemaakte offerte ontvangt de

opdrachtgever daarvoor een aparte factuur.

7.3 Geen korting of compensatie

De opdrachtgever verricht de aan Pan Branding verschuldigde betalingen, tenzij anders overeengekomen, zonder korting of compensatie, behoudens verrekening met de overeenkomst betrekking hebbende verrekenbare voorschotten, die hij aan Pan Branding heeft verstrekt. Opdrachtgever is niet gerechtigd betaling van facturen van reeds verrichte werkzaamheden op te schorten. Mits van te voren overeen gekomen.

7.4 Vervallen licentie

Vanaf het moment dat de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet (volledig) nakomt of anderszins in gebreke is, is het de opdrachtgever niet (langer) toegestaan de ter beschikking gestelde resultaten te gebruiken en komt elke in het kader van de opdrachtgever verstrekte licentie te vervallen, tenzij de tekortkoming van de opdrachtgever in het licht van de gehele opdracht van ondergeschikt belang is.

8. OPZEGGING EN ONTBINDING OVEREENKOMST

8.1 Opzegging overeenkomst door opdrachtgever

Wanneer de opdrachtgever een overeenkomst opzegt, dient hij, naast een schadevergoeding, het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden te betalen.

8.2 Ontbinding overeenkomst door Pan Branding

Indien de overeenkomst door Pan Branding wordt ontbonden wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever, dient de opdrachtgever, naast een schadevergoeding, het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden te betalen. Gedragingen van de opdrachtgever op grond waarvan Pan Branding redelijkerwijs niet meer gevergd kan worden dat de opdracht wordt afgerond, worden in dit verband mede beschouwd als toerekenbare tekortkomingen.

8.3 Schadevergoeding

De schadevergoeding bedoeld in de vorige twee leden van dit artikel zal tenminste omvatten de kosten voortvloeiend uit de door Pan Branding op eigen naam opdracht aangegane verbintenissen met derden, alsmede tenminste 30% van het resterende deel van het honorarium dat de opdrachtgever bij volledige vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.

8.4 Faillissement

Zowel Pan Branding als de opdrachtgever hebben het recht de overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden in geval van faillissement of surcéance van de andere partij. Ingeval van faillissement van de opdrachtgever heeft Pan Branding het recht het verstrekte gebruiksrecht te beëindigen, tenzij de gevolgen hiervan

in strijd met de redelijkheid en billijkheid zijn.

8.5 Ontbinding overeenkomst door opdrachtgever

In geval van ontbinding door de opdrachtgever wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen door Pan Branding zullen de reeds geleverde prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij de opdrachtgever bewijst dat Pan Branding ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Pan Branding vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

8.6 Gebruik resultaat na voortijdige beëindiging

Indien de opdracht, om welke reden dan ook, voortijdig wordt beëindigd, is het de opdrachtgever niet (langer) toegestaan de hem ter beschikking gestelde ontwerpen te gebruiken en komt elke in het kader van de opdracht aan de opdrachtgever verstrekte licentie te vervallen.

8.7 Duur overeenkomsten

Wanneer de werkzaamheden van Pan Branding bestaan uit het bij herhaling verrichten van soortelijke werkzaamheden, dan zal de daarvoor geldende overeenkomst, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, gelden voor onbepaalde tijd. Deze overeenkomst kan slechts worden beëindigd door schriftelijke opzegging, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn van ten minste één maand.

9. GARANTIES EN VRIJWARINGEN

9.1 Garantie ontwerp

Pan Branding garandeert dat het geleverde door of vanwege haar is ontworpen en dat, indien er auteursrecht op het ontwerp rust, zij geldt als maker in de zin van de Auteurswet en als auteursrechthebbende over het werk kan beschikken.

9.2 Vrijwaring voor aanspraken m.b.t. gebruik ontwerp

De opdrachtgever vrijwaart Pan Branding of door Pan Branding bij de opdracht ingeschakelde personen voor alle aanspraken van derden voortvloeiend uit de toepassingen of het gebruik van het resultaat van de opdracht.

9.3 Verstrekte materialen en gegevens

De opdrachtgever vrijwaart Pan Branding voor aanspraken met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.

10. AANSPRAKELIJKHEID

10.1 Aansprakelijkheid

Pan Branding kan niet aansprakelijk worden gesteld voor:

a. Fouten of tekortkomningen in het materiaal dat door de opdrachtgever ter hand is gesteld.

b. Misverstanden of fouten ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in handelingen van de opdrachtgever, zoals het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens / materialen.

c. Fouten van door of namens de opdrachtgever ingeschakelde derden.

d. Gebreken in offertes van toeleveranciers of voor overschrijdingen van prijsopgaven van toeleveranciers.

e. Fouten in het ontwerp of de tekst / gegevens indien de opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit te voeren en te kennen heeft gegeven aan een dergelijke controle geen behoefte te hebben.

f. Fouten in het ontwerp of de tekst / gegevens, indien de opdrachtgever het tot stand brengen of laten uitvoeren van een bepaald(e) model, prototype of proef achterwege heeft gelaten, en deze fouten in een dergelijk(e) model, prototype of proef wel waarneembaar zouden zijn geweest.

10.2 Beperking aansprakelijkheid

Behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Pan Branding of de bedrijfsleiding van Pan Branding -ondergeschikten derhalve uitgezonderd-, is de aansprakelijkheid van Pan Branding voor schade uit hoofde van een overeenkomst of van een jegens de opdrachtgever gepleegde onrechtmatige daad beperkt tot het factuurbedrag dat op het uitgevoerde gedeelte van de opdracht betrekking heeft, verminderd met de door Pan Branding gemaakte kosten voor inschakeling van derden, in ieder geval te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat de verzekeraar in het voorkomend geval aan Pan Branding uitkeert.

10.3 Aansprakelijkheid Pan Branding

Pan Branding is uitsluitend aansprakelijk voor aan hem toerekenbare, directe schade. Onder directe schade wordt enkel verstaan:

a. redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden.

b. de eventuele redelijke kosten noodzakelijk om de gebrekkige prestatie van Pan Branding aan de overeenkomst te laten beantwoorden;

c. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Aansprakelijkheid van Pan Branding voor alle overige dan voornoemde schade, zoals indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, verminkte of vergane gegevens of materialen, of schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.

10.4 Verval aansprakelijkheid

Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van een half jaar vanaf het moment dat de opdracht is voltooid. De opdracht is voltooid vanaf het afsluiten van de werkzaamheden van Pan Branding.

10.5 Kopieën materialen

De opdrachtgever is gehouden, indien redelijkerwijs mogelijk, kopieën van de door hem verstrekte materialen en gegevens onder zich te houden tot de opdracht is vervuld. Indien de opdrachtgever dit nalaat, kan Pan Branding niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die bij het bestaan van deze kopieën niet was opgetreden.

10.6 Bewaarplicht

Na het voltooien van de opdracht hebben noch de opdrachtgever noch Pan Branding

jegens elkaar een bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens tot maximaal 3 jaar.

6 /

11. OVERIGE BEPALINGEN

11.1 Overdracht aan derden

Het is de opdrachtgever niet toegestaan enig recht uit een met Pan Branding gesloten overeenkomst aan derden over te dragen, anders dan bij overdracht van zijn gehele onderneming.

11.2 Vertrouwelijkheid

Partijen zijn gehouden feiten en omstandigheden, die in het kader van de opdracht aan de andere partij ter kennis komen, vertrouwelijk te behandelen. Derden, die bij de uitvoering van de opdracht worden betrokken, zullen ten aanzien van deze feiten en omstandigheden afkomstig van de andere partij aan eenzelfde vertrouwelijke behandeling worden

gebonden.

11.3 Opschriften

De opschriften in deze algemene voorwaarden dienen slechts om de leesbaarheid te bevorderen en vormen geen onderdeel van deze voorwaarden.

11.4 Nederlands recht

Op de overeenkomst tussen Pan Branding en de opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing.

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.