Powergirlz – Maatschappelijk Ondernemen

Het Almeerse initiatief ‘Powergirlz’ van Talent in Opleiding staat voor gelijke kansen voor alle meiden die graag willen bewegen. Dit dragen ze samen met sportprofessionals en Pan Branding uit.  Want bij zo een belangrijk onderwerp heb je professionals nodig om de doelgroep te motiveren. Los van de positionering werd daarom merkactivatie de belangrijkste tool om rechtstreeks contact en interactie te krijgen met meiden tussen de 8 en 18 jaar.


Thema: Maatschappelijk & Sociaal

Powergirlz draagt bij aan het maatschappelijk probleem dat meiden minder bewegen dan jongens. Door te strijden voor gelijke kansen – met sportprofessionals, om alle meiden van 8 tot 18 jaar in beweging te krijgen. Powergirlz vindt dat iedereen het recht heeft om zonder remmingen te bewegen. Daarom strijden zij voor het creëren van een veilige en inspirerende omgeving – zogeheten ‘Powergirl Zones’ – waar meiden vrij kunnen sporten en bewegen. Iedere meid moet in aanraking kunnen komen met verschillende sporten om te ontdekken waar ze energie uit haalt. Beweging zorgt voor gezonde en zelfverzekerde meiden: voor Powergirlz dus!

 

Bij Pan werk ik graag mee aan maatschappelijke vraagstukken. Alle aandacht gaat dan uit naar de positieve verandering die we samen teweeg kunnen brengen door middel van Strategie & Design. Oftewel Social Design*, het ontwerpproces om sociale verandering tot stand te brengen. En er is geen mooiere case dan Powergirlz.

Positionering Powergirlz: ‘Sporten voor ontwikkeling’

Sport biedt veel kansen op het gebied van sociale integratie, welzijn en heeft daarbij ook een educatieve functie. ‘Sporten voor ontwikkeling’ is een cruciaal thema binnen de aanpak van Talent in Opleiding om aan een gezondere jeugd in Almere te bouwen, en daarmee aan een betere toekomst. Powergirlz is een programma van TIO en biedt activiteiten voor sportprofessionals, specifiek gericht op meiden van ca 10 -16 jaar. En daarmee willen ze het merk zijn die ongeremde omgevingen, playgrounds genoemd, creëert waar sportieve meiden zich zelfstandig ontwikkelen.

Waarom? Jonge meiden hebben het recht om te sporten zonder vooroordeel of tegenwerking.

Hoe? Door ons sterk te maken voor deze doelgroep en sport als instrument te gebruiken.

Wat? Campagnes en Sportbeleving voor jonge meiden en voor hun gezonde ontwikkeling.

Een brutaal merk

Om een merk als Powergirlz leven in te blazen moet je strijdbaar en volhardend zijn en blijven. Om richting te houden zijn er vier pijlers ontwikkeld waarop iedere keer weer invulling aan wordt gegeven voor de campagnes van Powergirlz.

…gelijke kansen, door de mindset (perceptie) van meisjes te veranderen ‘dat sporten niet voor hun bedoelt zou zijn’. Door ze makkelijker de toegang tot sport te geven en daarmee deelname te bevorderen op een laagdrempelige manier. Waarmee we gelijke kansen creëren voor alle meiden. 

…sociale acceptatie, door de mindset (perceptie) van de samenleving te veranderen ten opzichte van degenen die achtergesteld zijn op basis van hun identiteit of bekwaamheid, en daarmee sportende meiden als vanzelfsprekend te laten zijn.
…gezondheid en welzijn, door het creëren van een veilige sfeer waarin meiden sporten mogen uitproberen, fouten mogen maken en zich op een positieve manier uitgedaagd voelen om uit hun comfort zone te stappen, trots voelen, groeien en daarmee ook weer andere meiden inspireren. 

…persoonlijke ontwikkeling, door meiden te helpen zich uit te drukken en hun potentieel te benutten met sport als instrument, ongeacht hun bekwaamheid. Daarmee de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden te bevorderen die zowel op als buiten het sportveld van toepassing zijn.

Reden genoeg dus om Powergirlz als brutaal merk neer te zetten. Want je weet wat ze zeggen…’een brutaal mens heeft de halve wereld’. 

Het merk: Powergirl – Dat maak ik zelf wel uit
Het merk werd ingevuld als één grote campagne. Visueel werd er binnen de huisstijl gezocht naar een sterke uitstraling die meiden op de voorgrond zet. Brutaal, doortastend, maar zeker ook grappig. Momenten verbeelden die openhartig en vol leven zijn, met oneliners die niet saai zijn. Geestig maar toch vertrouwend en als een bekende vriend. Dat noemen we duidelijk taal. Een tone of voice die de campagnes brutaal maken.

Daarnaast versterkten we de campagnes met fantastische filmpjes met ‘sportprofessionals’ als ambassadeurs. Zo zie je Bo Kramer en Denise Kielholtz voorbij komen in de campagne. Bo is rolstoelbasketbalster bij sportcentrum Papendal en heeft een bronzen medaille behaald tijdens de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016. Denise is professioneel kickbokser en MMA vechter.

Focus van de campagne ligt niet direct op het sporten. Wel op de vele voordelen die met sport gepaard gaan. In de eerste plaats je gezondheid. Maar ook het feit dat sport een sociaal gebeuren is. Dat je door sport specifieke vaardigheden ontwikkelt. Of gewoon dat sporten fun is. Het gaat niet alleen om actief worden, maar het samen vieren. En anderen aanmoedigen om mee te doen.

Diversiteit centraal 
Sporten is er voor iedereen. De ambassadeurs zijn allen vrouwen en meiden waarmee we ons kunnen vereenzelvigen. Die sporten op eigen tempo en in hun eigen (lokale) omgeving. Sporten en bewegen als deel van het dagelijks leven. Voor alle meiden.

De campagne is een podium voor de actieve meiden die hun eigen ding doen. Onderbouwd met stoere slogans de bekend staan bij een ieder, maar dan net even zo verdraait dat het toepasbaar is op de meiden die het podium pakken. Hiermee willen we het conventionele idee dat sporten alleen voor jongens is de wereld uit helpen en daarmee meisjes inspireren om te gaan bewegen. En dat barrières er zijn om overwonnen te worden. Meiden zijn niet zwak, meiden zijn stoer en dat zullen we ze laten weten ook.

Kleurrijke communicatie met impact
In de campagnes brengen de diversiteit aan kleuren de dynamiek. Ze omgeven de meiden die het podium nemen. Samen met de speelse typografie vliegt de identiteit je tegemoet.

Playground takeover
De lancering van Powergirlz als merk was ‘De Challenge’ een dag vol sporten op Cruyffcourt in hartje Almere. Wethouder Maaike Veeningen gaf het startschot van de Powergirlz campagne.

Strategisch ontwerpbureau Pan Branding voor het ontwikkeling van merkidentiteit en visuele identiteiten.

Strategisch merkbouwer die vanuit haar studio in de mooie Betuwe ontwerpt met oog op positieve verandering.

Duurzaam ondernemen, Maatschappelijk & Sociaal, Mens & Gezondheid en de Energietransitie zijn de vier hoofdthema’s waar de focus op ligt bij projecten.