Ondertussen kun je ons natuurlijk ook even contacten…mail, bel, app, rooksignalen of postduif. Het mag allemaal. Vinden we leuk!

Pan Branding HQ
Randstad 21 13
1314 BD ALMERE

036 848 62 99

Nieuwe identiteit voor nutsbedrijven 'regisseur' | Pan Branding
‘Pan of geen Pan, dat is de vraag’ We zijn een strategisch ontwerpbureau en geloven in de kracht van een complete merkbeleving. We zijn geen plaatjes makers, maar ontwikkelen vanuit de inhoud. Genen van een merk ontdekken en het werkveld van een merk leren kennen, daar krijgen wij energie van!
‘Pan of geen Pan, dat is de vraag’ We zijn een strategisch ontwerpbureau en geloven in de kracht van een complete merkbeleving. We zijn geen plaatjes makers, maar ontwikkelen vanuit de inhoud. Genen van een merk ontdekken en het werkveld van een merk leren kennen, daar krijgen wij energie van!
1754
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1754,bridge-core-1.0.6,qode-news-2.0.2,ajax_updown,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,side_menu_slide_with_content,width_470,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

NIEUWE IDENTITEIT VOOR NUTSBEDRIJVEN ‘REGISSEUR’ GROND’G

Whats in a name? (Van NONed naar Grond’g)

Nou, een hoop. Want je naam zet de toon bij een eerste kennismaking. Maar wat doe je als merk als je naam niet bij je past? Als het net niet lekker klinkt, of helemaal niet? Nou, met Pan branding een nieuwe naam ontwikkelen natuurlijk! En dat op basis van een scherpe positionering.

NONed is hier een mooi voorbeeld van.

Je kent het vast wel; is de straat voor je huis net weer dicht bij aanleg van een kabel, gaat de week daarna de straat weer open voor het riool! Wat een gedoe, hadden ze dat nou niet even af kunnen stemmen? 

Om deze situaties te voorkomen zijn de nuts en netwerkbedrijven in verschillende regio’s verenigd in coördinatiecentra die grondwerkzaamheden structureren. En in het Noord Oosten van Nederland is dat ‘NONed’.

Positionering en naamgevingssessie

Na de positionering en een naamgeving-sessie met het team van NONed ontwikkelde Pan een longlist van al snel 40 namen. Soms nuchter, grappig, menselijk, maar vooral praktisch. Het was een unanieme keuze van het team (van ca 8 NONetters): Grond’g, dat moest hem zijn! De vergadering daarna was ook gelijk ‘Grond’g overleg’. En iedereen die het proces achteraf zag, zij ‘daar is Grond’g over nagedacht’. Bevestiging van de keuze dus!

En de naam zegt veel, het staat voor een doordachte en grondige regie op wat zich (over het algemeen) onder de grond afspeelt in Groningen, Overijssel en Drente. Dat de provincies in de naam zitten was mooi mee genomen, eerder toeval, want we zijn niet van de (vaak onbegrijpelijke) afko’s.

Het logo (woordmerk + beeldmerk) wat we daarna vorm gaven, sluit mooi aan op de naam. De ‘O’ in het logo is gehalveerd (een zon die op komt achter de horizon) en het merkje is een combinatie tussen een ‘aan/uit’ schakelaar en een ‘smiley’. De pay-off ‘Sluit je aan’ heeft duidelijk twee doelen. Zo veel mogelijk Partners aan laten haken bij de organisatie en de consument duidelijk maken dat het om hen draait.

Illustratiestijl als kleine verhaaltjes

De rijke illustratiestijl is gericht op de vier belangrijkste diensten (water, elektra, warmte en data). Een serie van pictogrammen die dienst, omgeving en gebruik aan elkaar koppelt. Een verbeelding van de regie op complexe processen, boven en onder de grond van Grond’g.

De fotografie zet juist de consument (de eindgebruiker) centraal, zonder ze herkenbaar in beeld te hebben. Ook daar gebeurd het ‘onder de grond’. Want de klant wil geen last hebben van al die werkzaamheden. Het moet gewoon werken als je wilt douchen, koken of lezen. En je straat moet niet keer op keer open liggen! Daar zorgt Grond’g voor.

Het totaal van zorgt voor een focus op de eindgebruiker, een heldere boodschap, frisse illustraties en een sterk merk als afsluiter.

Zie ook ons kijkje achter de schermen van de fotoshoot Behind-the-scenes: Roadshow Campagne Merklancering Grond’g

Deze post delen?
Categorie
Branding, Experience Design, Naamgeving, Positionering, Visuele identiteit
Tags
Campagne, Fotografie, Roadshow, Website