
Pan Branding opnieuw van de partij bij Almere City FC Business
Interview door Almere City FC:
‘Dat is geen pan’, luidt het platte Amsterdamse gezegde als iets het aanzien niet waard is. Zeven jaar geleden lag die hoofdstedelijke uitspatting ten grondslag aan de naam van de Amsterdamse ontwerpbureau Pan Branding van Chantal van Haeften. Het bedrijf is zakelijk en privé verhuisd en heeft inmiddels Almere als uitvalsbasis. ,,We willen weten wat er speelt in Almere en de ondernemers leren kennen,” aldus inmiddels mede-eigenaar Arjan van Zeumeren. Vandaar dat het bedrijf zich het eerst een volledig seizoen verbindt aan Almere City FC.
Design Thinking is de vastlegging van het creatieve proces waarbij de doelgroep centraal staat. Creatieven vragen namelijk van nature om uitgangspunten (doel en doelgroep) en zoeken zo breed mogelijk naar oplossingsrichtingen gebaseerd op scherp gestelde kaders. Kortom; divergeren (ruim denken) en convergeren (keuzes maken). En dat ‘divergeren’ en ‘convergeren’ doe je dan twee keer. Met het ‘double diamond’ principe worden daarmee twee doelen bereikt; enerzijds wordt de probleemstelling scherp geformuleerd en vervolgens de passende oplossing bij die probleemstelling uitgewerkt.
Merkbouwers en Ervaringsmakers, noemen ze zichzelf aan de Operetteweg. ,,Iedereen kan een logo maken. Bij de ontwikkeling en activatie van een merk komt echter veel meer kijken. Branding is gebaseerd op een strategie en een positionering. Wij onderscheiden ons met de combinatie van merk-ontwikkeling en merk-beleving, ons doel is uiteindelijk om je een merk in volle omvang te laten ervaren. Neem Almere City FC, dat is een belevingsmerk waar ontzettend veel uit te halen is.”
Merkbouwers en Ervaringsmakers, noemen ze zichzelf aan de Operetteweg. ,,Iedereen kan een logo maken. Bij de ontwikkeling en activatie van een merk komt echter veel meer kijken. Branding is gebaseerd op een strategie en een positionering. Wij onderscheiden ons met de combinatie van merk-ontwikkeling en merk-beleving, ons doel is uiteindelijk om je een merk in volle omvang te laten ervaren. Neem Almere City FC, dat is een belevingsmerk waar ontzettend veel uit te halen is.”
Pan Branding stapte vorig seizoen halverwege in bij de Almere City FC Business Club op aanbevelen van hoveniersbedrijf Van Raaijen Groep. Die eerste kennismaking smaakte naar meer: “We hebben lekker meegegeten en een half jaar genoten van het eerste van Almere City FC. Wij willen nu eens zien of wij er een heel seizoen lang iets mee kunnen. Onze intentie is dan ook zeker om meer mee te doen aan activiteiten en meer uit de combinatie van sport en ondernemen te halen. Hiernaast hopen we natuurlijk op het veld te genieten van de prestaties van het eerst elftal.”
Een merk bouwen is allang niet meer voorbehouden aan grote merken met veel geld, zo geeft van Zeumeren aan. Door te schalen in een traject is onze oplossing ook beschikbaar voor kleine bedrijven en startups, waarvan er steeds meer uit ons portfolio uit Almere komen.”
Merken ontwikkelen is zo een vaardigheid die zich via een opgebouwd portfolio en netwerk vanzelf verkoopt. De bedrijvige business club van Almere City FC zal Pan Branding daar zeker nog extra bij helpen.
fotograaf Ron Baltus / sportshots.pro.