Log!ville Vlaanderen ‘van vaccinatielocatie naar Experience Center’. | Pan Branding
‘Pan of geen Pan, dat is de vraag’ We zijn een strategisch ontwerpbureau en geloven in de kracht van een complete merkbeleving. We zijn geen plaatjes makers, maar ontwikkelen vanuit de inhoud. Genen van een merk ontdekken en het werkveld van een merk leren kennen, daar krijgen wij energie van!
‘Pan of geen Pan, dat is de vraag’ We zijn een strategisch ontwerpbureau en geloven in de kracht van een complete merkbeleving. We zijn geen plaatjes makers, maar ontwikkelen vanuit de inhoud. Genen van een merk ontdekken en het werkveld van een merk leren kennen, daar krijgen wij energie van!
3682
post-template-default,single,single-post,postid-3682,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,qode-news-2.0.2,ajax_updown,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode_grid_1400,side_menu_slide_with_content,width_470,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Log!ville Vlaanderen ‘van vaccinatielocatie naar Experience Center’.

Het ontwerpen, engineeren en bouwen van een experience in coronatijd… Kan dat?

Terugkijkend op 2020 en 2021 valt op dat we nieuwe manieren van werken ontwikkeld hebben om dit soort uitdagingen aan te gaan. Een mooi voorbeeld hiervan is het Digital Experience Center van Log!ville. Vlak voor we de lockdown in gingen, kregen we bij Pan de opdracht voor het Log!ville Digital Experience Center in Niel, België. Het innovatiecentrum voor de transport en logistiek in Vlaanderen. Maar de grenzen gingen dicht, het team moest thuis werken en een locatiebezoek aan de nieuwbouw zat er voorlopig even niet in. Dus waren we toegewezen op virtuele sessies, onze foto’s en herinneringen van de locatie.

Online sessies om een fysieke inrichting te ontwikkelen lijkt een tegenstrijdige situatie, maar dat viel erg mee. Het gaat bij de start van een project zoals dit namelijk vooral om goede inhoud, de basis om op te ontwerpen. Dus: ‘welk verhaal vertel je’, ‘aan wie vertel je het’ en daarna pas ‘hoe vertel je het’. De sessies met inhoudelijke experts uit de Vlaamse logistieke sector waren intensief, inspirerend en verhelderend. Bovendien bleken ze heel goed samen te vatten, ‘thematiseren’ noemen we dat. Thematiseren is een kwestie van keuzes maken en het clusteren van de overlappende verhalen. Goed voorbereid en in groepen van 4 à 5 experts met een vaste host aan onze kant kwamen de sessies gelukkig snel op gang. Na iedere sessie kreeg ook iedere expert-groep huiswerk om de keer daarop te delen met de groep. De sessies resulteerden in de basis voor het interactieve en ruimtelijke concept dat we gemaakt hebben. 


De uitdaging: container met introductie door ambassadeur aan de hand van een film en tablet.

De ontdekking: een magazijn van innovaties waar de bezoeker met tablet innovaties ontdekt

De oplossing: een ronde tafel setting waar de plenaire discussie plaatsvindt

Een concept waarbij de logistieke professionals individueel op pad gaan om de problematiek van nu op te lossen met de belangrijkste innovaties van de toekomst. Na een introductie in de containers met de naam ‘de uitdaging’ verzamelt de bezoeker de meest relevante innovaties in ‘de ontdekking’. Men kan kiezen uit 10 meest in het oog springende innovaties. De eerste 10 logistieke innovaties wat ons betreft, want er is ruimte voor meer gereserveerd. De wereld van de logistiek verandert met de minuut en een gemiddelde innovatie is ‘zo houdbaar als een pak melk’, dus updates en aanvullingen bijven gewenst. De bezoeker gaat langs deze eerste 10 innovaties en bepaalt welke innovatie in zijn of haar sector een gamechanger gaat worden. Zo ja, dan gaat dit mee in het digitale winkelmandje om daarna plenair te bespreken in ‘de oplossing’. Allemaal gericht op een discussie over CO2 neutraal 2050, waar we met z’n allen op Europees niveau afspraken over gemaakt hebben. 


Om de verhalen prikkelend en memorabel te vertellen hebben we gebruik gemaakt van een mix van innovatieve media. AR, VR en projection-mapping naast video en transparantie maquettes.  Want als je innovatieve verhalen vertelt, mag de omgeving dat ook uitstralen. 


Icons digital products
Ontwikkeling iconen van de digitale producten

Met meer logistieke innovaties de wereld in
Bij Pan zijn we geen experts in logistieke innovaties, maar inmiddels weten we er wel ‘iets’ meer van dan de gemiddelde persoon. In ieder geval voldoende om er een belevingsomgeving voor te ontwerpen. Dat is gebleken. En met gepaste trots mogen we zeggen dat het Digital Experience Center sinds oktober vorig jaar open is en goed bezocht wordt. Professionals uit de Vlaamse Logistieke sector komen bij elkaar in Log!ville voor lezingen en demonstraties in combinatie met een bezoek aan het Digital Experience Center. 


Een multidisciplinaire inspanning

Zoals bij ieder project komen meerdere ontwerpdisciplines bij elkaar. Maar om een multisensorische beleving zoals deze te kunnen maken hebben we wel alle denkbare vakgebieden ingezet. De basis van het geheel was het Experience Design en de inhoudontwikkeling. Daaruit volgde het ruimtelijk en grafisch ontwerp voor de scenografie van de omgeving. Het grafisch ontwerp is daarbij in alle zichtbare uitwerkingen gebruikt; bij prints op panelen, de stijl van films en interface-ontwerpen van tablets en interactieve spellen. Tot aan de blauwe accenten in de verlichting en het wit van de exhibits aantoe, alles in één herkenbare frisse stijl.

Voor de filmproducties van Metropolis Film ontwikkelde we de AV scripts en samen met Kiss The Frog ontwikkelde we de we de spelscripts voor de interactives. Om het geheel te verbinden hebben we zelfs een sound identity mogen ontwikkelen, als basis voor het geluid in alle films en interactives alsmede een soundscape die de ruimte ‘vult’. Tijdens het proces is ieder onderdeel door het ‘Design & Build’ team (onder leiding van Heijmerink Wagemakers en Pan) beoordeeld op haalbaarheid mbt planning en begroting. De engineering door Heijmerink Wagemakers gaf inzicht in de uitdagingen bij de technische uitvoering. Kiss The Frog deed dit type toets ook, maar dan op gebied van de digitale programmering, software en hardware. 


Een digitaal productpaspoort is een veilige en intelligente digitale identiteit voor een fysiek product. Het geeft informatie over de herkomst van het product, de samenstelling en grondstoffen (BOM, Bill of Materials). Het zou daardoor ook informatie kunnen geven over de mogelijkheden voor reparatie en de toekomstige ontmanteling om de grondstoffen in de circulaire keten terecht te kunnen laten komen. 


Het kan dus wel

Toeval was dat het gebouw van Log!ville tijdens de lockdown als vaccinatielocatie is aangewezen door de provincie Antwerpen. Dus zelfs toen de strengste maatregelen achter de rug waren en we weer naar Niel mochten, was de locatie voor ons (terecht) niet toegankelijk. Heijmerink Wagemakers en Kiss the Frog hebben dus veel van de uitvoering op hun eigen locaties in Vianen en Delft voorbereid en getest voor we uiteindelijk, een maand voor oplevering, alle objecten, exhibits en interactives mochten plaatsen.

We kunnen nu wel concluderen dat we, ondanks de afstand die corona creëerde, de verhalen dichtbij de bezoeker wisten te brengen. Als je maar begint met een goed gemotiveerde groep experts, een luisterend oor en een intelligente geest om de onderwerpen tot vertelbare verhalen samen te vatten. En daarna een leuk creatief en uitvoerend team samenstelt voor een gezond proces en een mooi resultaat. Sterk staaltje samenwerking tussen klant, ontwerper, engineer en bouwer. Een ‘Design and Build’ traject zoals het hoort. Onder de bezielende projectleiding van Heijmerink Wagemakers, samen met de digitale content wizards van Kiss the Frog en filmmakers van Metropolisfilm. Ook dat smaakt naar meer.

OPDRACHTGEVER: VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek
VORMGEVING EN CONTENTONTWIKKELING: Pan Branding
ART DIRECTION: Pan Branding
INTERACTIEVE MEDIA: Kiss the Frog
AUDIOVISUELE PRODUCTIES: Metropolisfilm
PROJECTMANAGENT, ENGINEERING EN REALISATIE: Heijmerink Wagemakers

Deze post delen?