
14 studenten van ‘t MAMDT meenemen in de wereld van ervaringsmakers
Afgelopen week mochten we weer twee dagen een Gastcollege Experience Design geven aan ’t MAMDT (Maastricht Academy of Media Design and Technologie). Weer een ervaring op zich. De principes van Experience Design ontdekken aan de hand van 8 krachtige stappen. En dit jaar mochten de studenten zelf een onderwerp bedenken. Een prettige manier om de principes van ‘ervaring maken’ in de vingers te krijgen.
‘Maatschappelijk relevante thema’s’ als onderwerp
In drie gemengde groepjes van ‘visual design’ en ‘Multimedia Design’ gingen 14 studenten aan de slag met een zelf bedacht onderwerp. Mooi om te merken dat ze maatschappelijk relevante thema’s kozen, iets wat ook perfect bij Pan past (maar daarover in volgende blogs meer). ‘Verplatting door Versnelling van de maatschappij’, ‘Burn-out bij jongeren’ en ‘het echte gezicht van Maastricht’, waren de fictieve onderwerpen waar ze een beleving van wilden maken.
Via het profileren van de doelgroep en het thematiseren van het onderwerp werd een ‘gast reis’ geschreven. Reisverslagen die als resultaat drie totaal verschillende oplossingen opleverden. Een route door de stad voor de 50-jarige klassieke toerist, een reizende beleving voor 15- tot 19-jarige scholieren en een VR rollenspel met ‘fortnite’-achtige prikkels voor gamende pubers. Inhoudelijk sterke oplossingen… en dat zien we graag bij Pan. Want het begint bij de inhoud; ‘wat wil je vertellen en aan wie?’ Pas daarna wil je gaan werken aan oplossingen; ‘hoe wil je dat vertellen en waar?’
Ervaringen om te delen
En al draaiden workshop-dagen het niet om het doel, maar om de reis naar het doel, wij zijn best trots op de resultaten. Zo hebben de studenten zich even ‘ervaringsmakers’ gewaand, en wij zijn weer een ervaring rijker!
Wil je weten wat zo een workshop inhoudt en/of wil je graag de Workshop Experience Design inzetten? Mail arjan@panbranding.nl of bel me gewoon even op +31 (0)6 423 68 678
Experience is een kwestie van ervaring
Experience is een platgetreden woord, dus spreken wij liever van ‘beleving’ of ‘ervaring’. Want ‘de autodealer op de hoek’ vindt zichzelf namelijk al een ‘experience’ als er in de showroom een groot beeldscherm hangt. Maar om een memorabele beleving te ontwikkelen moet je meer zintuigen van je gasten prikkelen en een goed verhaal vertellen. Misschien moeten we hier maar eens een uitgebreid blog aan wijden.